کد خبر 21758
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶

امام جمعه موقت تهران با بيان اينکه فردي که لقمه حرام بخورد دعايش استجابت نمي‌شود، گفت: با خريد و فروش محصولات حرام و کسب درآمد با شيوه‌هاي نادرست مانند ربا، نزول و رشوه لقمه حلال بدست نمي‌آيد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، آيت‌الله سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران، در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران اظهار داشت: ما هميشه بايد خودمان را براي فردا آماده کنيم و بهترين توشه تقواست.

وي با بيان اينکه معرفت خداوند، دعاي خالصانه، رفتار بنده‌گونه و درآمد پاک و لقمه حلال، شروط استجابت دعاست، تصريح کرد: فردي که لقمه حرام بخورد دعايش استجابت نمي‌شود.

خاتمي افزود: در روايات آمده که پاک‌دامني و تلاش براي لقمه حلال دو امر بزرگ براي انسان است و تلاش براي لقمه حلال تلاش مقدسي است.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: لقمه پاک لقمه‌اي است که از راه حلال به دست آمده باشد و با خريد و فروش محصولات حرام و کسب درآمد با شيوه‌هاي نادرست مانند ربا، نزول و رشوه لقمه حلال بدست نمي‌آيد.

وي در ادامه تاکيد کرد: کارمند بايد وظيفه‌اش را انجام دهد و اگر اين کار را انجام ندهد تا پول زيرميزي بگيرد اين مي‌شود رشوه و پول حرام است. در آموزه‌هاي ديني ما آمده است کسي که رشوه مي‌گيرد کفر خالص دارد.

خاتمي افزود: همچنين لقمه‌اي که از راه حلال بدست آمده است ولي خمس و زکات آن پرداخته نشود نيز مي‌شود لقمه حرام.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران با بيان اينکه لقمه حرام آثار منفي زيادي دارد، گفت: عبادت با لقمه حرام مثل اين است که انسان در ريگ‌زار ساختمان بنا کند که اين امر ممکن نيست.

وي در پايان تصريح کرد: فردي که لقمه حرام بخورد تا 40 روز نمازش مورد قبول خداوند نيست و سبب مي‌شود نصايح اوليا و علما نيز بر او اثر نکند.

 دي جريان فتنه را به احتضار انداخت
آيت‌الله سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران، در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته با بيان اينکه حماسه بزرگ 9 دي ماه سال گذشته، بيعت مردم با ولايت و تبري جستن از دشمنان بود، اظهار داشت: اين روز يک مقطع افتخارآميز در تاريخ انقلاب است که آن را مديون سيدالشهدا هستيم.

وي با بيان اينکه 15 خرداد42 مصادف با 12 محرم و بهمن 57 نيز نتيجه همين ايام بود، افزود: حماسه 9 دي را مديون خون سيدالشهدا هستيم، مردم پيش از اين روز ديدند که فتنه‌گران به مقدس‌ترين مقدسات آنها توهين کردند و در روز عزاي حسيني شعارهاي ساختارشکنانه دادند و سران فتنه اين افراد را عزاداران سيدالشهدا ناميدند در حالي که آنها ضدانقلاب محارب خارجي بودند.

خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينکه فتنه 88 شباهت زيادي به فتنه صدر اسلام در مقابل حکومت اميرالمؤمنين داشت، گفت: اميرالمؤمنين(ع) جريان مقابل خود را فتنه ناميدند و بيش از 10 بار از اين عنوان در نهج‌البلاغه استفاده کردند.

خاتمي با بيان اينکه افرادي که همچنان اغتشاش‌گران را معترضين انتخابات و نه فتنه‌گر مي‌دانند،‌ ادبيات ولايي ندارند، خاطرنشان کرد: فتنه‌گران حماسه حضور 40 ميليوني و مشارکت 85 درصدي مردم در انتخابات دهم رياست جمهوري را که مي توانست سرمايه بزرگي براي ملت ايران باشد، در مسير جاه‌طلبي خود کم‌اثر کردند.

وي با بيان اينکه ريشه فتنه در نگاه اميرالمؤمنين(ع) هوي و هوس و تشنگي براي قدرت است، يادآور شد: در حوادث سال گذشته ديديم که فتنه‌گران مصالح يک ملت را زيرپا گذاشته و به ارزش‌ها و مقدسات پشت پا زدند.

خطيب موقت نماز جمعه تهران در ادامه سخنان خود اظهار داشت: هدف فتنه‌گران مقابل اميرالمؤمنين(ع)، براندازي بود، بدون ترديد جريان فتنه سال گذشته نيز کودتاي مخملي و براندازي بود که مردم اين کودتاي مخملي را خنثي کردند.

خاتمي با بيان اينکه حماسه 9 دي مردم ايران خط بطلاني در تمام توطئه‌هاي دشمنان و فتنه‌گران بود، تصريح کرد: حماسه 9 دي 88، جريان فتنه را به احتضار انداخت.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به ابزار فتنه‌گران در مقابل اميرالمؤمنين(ع) اشاره کرد و گفت: فتنه‌گران در مقابل اميرالمؤمنين(ع) از چند شيوه استفاده کردند که نمونه‌هاي آن را در حوادث سال گذشته نيز مشاهده کرديم.

خطيب موقت نمازجمعه تهران در همين زمينه اضافه کرد: استفاده از دروغ و تهمت يکي از اين شيوه‌ها بود که طي ماه‌هاي گذشته شاهد بوديم چه تهمت‌هايي به نظام زدند که هرگز نمي‌توانند آن را اثبات کنند.

خاتمي شبهه‌افکني را يکي ديگر از اين ابزارها دانست و يادآور شد: در دوران اميرالمؤمنين(ع)، قرآن‌ها را در مقابل قرآن ناطق بر بالاي نيزه بردند و در سال گذشته نيز شاهد بوديم که دروغ تقلب را مطرح کردند که البته بعدها اعتراف کردند که تقلب، اسم رمز آشوب بود.

وي با بيان اينکه فتنه‌گران در صدر اسلام به حرمت‌شکني عليه اميرالمؤمنين(ع) پرداختند، افزود: در دوران فتنه 88 شاهد بوديم که فتنه‌گران مي‌خواستند قداست رهبري را خدشه‌دار کنند؛ رهبري که نائب امام زمان(عج) و مرجع ديني مردم بود و مردم نيز اين مسئله را به خوبي درک کرده و در حماسه 9 دي فقط عکس رهبر معظم انقلاب يعني آيت‌الله خامنه‌اي را در دست داشتند.

خطيب موقت نماز جمعه فضاسازي رسانه‌اي عليه اميرالمؤمنين(ع) را يکي ديگر از ابزارهاي فتنه‌گران در دوران صدر اسلام خواند و اظهار داشت: معاويه 70هزار منبر را براي هجمه عليه اميرالمؤمنين(ع) فعال کرد، اين فضاسازي در سال گذشته نيز عليه مردم ايران به کار گرفته شد و بيگانگان و دشمنان انقلاب اسلامي هجمه بي‌سابقه‌اي را نسبت به 31 سال گذشته از عمر انقلاب به کار بستند.

خاتمي جابه‌جايي معيارها را يکي ديگر از اين ابزارها دانست و گفت: در صدر اسلام که علي(ع) امام حق بود، فتنه‌گران به سراغ برخي چهره‌هاي موجه منتسب به پيامبر رفتند تا مردم را فريب دهند، در سال گذشته نيز کساني از سوابق خود با امام(ره) سوءاستفاده کردند.

وي در همين زمينه تصريح کرد: سوابق خوب زماني مايه افتخار است که با لواحق خوب همراه باشد، يعني ميزان حال فعلي افراد است و اگر فردي با وجود سابقه خوب، عملکرد بدي داشته باشد، سابقه خوب خود را نيز هدر داده است.

خطيب موقت نماز جمعه تهران در بخش ديگري از سخنان خود به سوء‌استفاده از مقدسات ديني اشاره کرد و گفت: در اين زمينه سوء‌استفاده زيادي از قرآن کريم به عنوان مقدس‌ترين مقدسات مسلمانان انجام شد و در سال گذشته نيز فتنه‌گران از نام امام راحل سوءاستفاده بي‌نظيري کردند که رهبر معظم انقلاب در همين مسجد ضرار را مطرح کردند که نماد سوءاستفاده از مقدسات بود.

خاتمي در همين زمينه خاطرنشان کرد: "امام " کلمه محبوبي بوده، هست و خواهد بود، اما برخي از فتنه‌گران به ناحق به اين امام مظلوم جفا کردند.

وي در ادامه با بيان اينکه فتنه‌گران همواره در پي ايجاد تفرقه هستند، يادآور شد: بدترين نوع تفرقه، تفرقه بين مردم و نظام اسلامي است اما مردم ايران در حماسه 9 دي با بلندترين فرياد خود اعلام کردند که هرگز از نظام اسلامي جدا نخواهند شد.

خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينکه فتنه عصر اميرالمؤمنين(ع) امتحاني بود که برخي از آن سربلند بيرون آمده و برخي هم مردود شدند، اظهار داشت: عمار ياسرها و مالک اشترها، موفق‌ها در اين آزمون بودند که اميرالمؤمنين(ع) را تنها نگذاشتند، اما مباشران، عاملان و کساني که در مقابل فتنه سکوت کردند، از جمله کساني بودند که در اين امتحان ناموفق بودند.

خاتمي با بيان اينکه يک فرق بين مباشران و سکوت کنندگان در مقابل فتنه وجود دارد، افزود: مباشران فتنه قطعاً مردود هستند اما کساني که در مقابل فتنه سکوت کردند را تجديد مي‌دانيم که هنوز هم راه براي بازگشت دارند و بايد گذشته را جبران کنند.

وي مردم را از جمله قبول شدگان اين امتحان دانست و يادآور شد: مردم به خوبي مواضع فتنه‌گران را شناختند و در موقع لزوم به صحنه آمدند.

خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينکه حماسه 9 دي يک پيام براي آينده‌ها و آيندگان داشت، گفت: بصيرت در فضاي غبارآلود فتنه، نورافکن است و پيروي از حجت الهي در اين دوران چراغ بصيرت است.

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود به اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها اشاره کرد و يادآور شد:‌در اين زمينه گام اول با موفقيت برداشته شد و اميدواريم که مردم کمک کنند تا اين طرح ملي به سامان برسد.

وي همچنين بر تداوم نظارت‌هاي دولت بر اجراي موفق اين طرح تأکيد کرد و افزود: دولت بايد به نظارت‌هاي جدي خود ادامه دهد تا به قشر محروم جامعه فشار زيادي وارد نشود.

خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين بر افزايش توليد و جلوگيري از واردات بي‌رويه اشاره کرد و اظهار داشت: بها دادن به توليد داخلي يکي از اهداف ارزشمند طرح هدفمندي يارانه‌ها است که براي تحقق آن بايد از واردات بي‌رويه جلوگيري کرد.

خاتمي با بيان اينکه وحدت پيش مقدمه اساسي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها است، تأکيد کرد:‌ همه مردم و مسئولان در اين زمينه بايد از اقدامات و اظهارات چالش برانگيز بپرهيزند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه فاجعه سيل پاکستان همچنان غم جانکاه مسلمانان است، يادآور شد: در اين زمينه لازم است که مردم نوع‌دوست ايران همچنان به کمک‌هاي خود براي سيل‌زدگان پاکستان ادامه دهند و از دولت پاکستان هم مي‌خواهيم که اجازه ندهند اين کشور مأمن تروريست‌ها باشد.

خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين تصريح کرد: لازم است که دولت پاکستان بعد از دستگيري تروريست‌ها به سرعت آنها به جمهوري اسلامي ايران تحويل دهد تا به سزاي اعمال خود برسند.

خاتمي در پايان سخنان خود به قانون کشف حجاب اجباري براي دانشجويان و دانش‌آموز دختر در کشور آذربايجان اشاره کرد و اظهار داشت: آذربايجان دومين کشور شيعه جهان است و به مصلحت دولتمردان اين کشور نيست که با اکثريت شيعه خود اينگونه برخورد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس